All for Joomla All for Webmasters
031-33331578 |
031-33312497 |
آرشیو مطالب گزارش كارگاه‌های آموزشی همسفران

 

اهميت هر مقوله‌اي، به اهداف آن بستگي دارد. مثلاً اهميت جايگاه پدري و مادري و... به ميزان اهميت هدف آن است. و اگر هر كسي در هر جايگاهي كه هست، هدفش را گم كند، نمي‌تواند به اهميت جايگاهش پي ببرد و به مرور بي‌نظمي و بي‌برنامگي جايگزين آن مي‌شود. لژيون نيز از اين قاعده مستثني نيست و اگر كسي لژيون برايش اهميت نداشته باشد، نمي‌تواند به اهداف آن نيز دست يابد.

موضوع كارگاه آموزشي: اهميت لژيون

استاد: همسفر قاسمي

تاريخ: سه شنبه 96/8/16

لژيون واژه‌اي فرانسوي است كه اولين بار در جنگ جهاني دوم مورد استفاده قرار گرفت. در جنگ جهاني دوم، در زمان‌هايي كه عمليات جنگي نبود و سربازان مشغول استراحت بودند، آنها را به دسته‌هاي كوچك‌تري تقسيم مي‌كردند و يك نفر كه نسبت به ديگران مقام بالاتر و روحيه‌ قوي‌تري داشت، سردسته آنها مي‌شد و با آنها از حال و وضعيت روحي‌شان و همچنين جنگ سخن مي‌گفت و از يكديگر راهكار و پيشنهاد مي‌گرفتند كه مثلاً براي فلان كار دشمن چه تدبيري بينديشند، و چگونه حمله كنند و يورش ببرند.

تاريخچه لژيون در كنگره 60 و جلسات سروج نيز به اين صورت بود كه در ابتدا در كنگره 60 جلسات آموزشي به مدت يك ساعت و نيم برگزار مي‌شد، و بعد از آن مصرف‌كنندگان و خانواده‌ها بلاتكليف بودند، گروهي مي‌رفتند، گروهي مي‌ماندند و دچار بي‌نظمي شده بودند كه مهندس حسين دژاكام تدبيري انديشيدند و تصميم گرفتند بعد از جلسه آموزشي، لژيون تشكيل شود و به همين شكل كه هم اكنون مي‌بينيد، تشكيل شد و به انرژي و پتانسيل و نياز مصرف‌كنندگان و خانواده‌ها، نظم و برنامه داده شد. در اوايل جلسات سروج، دو سرلژيون بيشتر نداشت، جناب آقاي مفتون براي آقايان و سركار خانم شفيع زاده براي خانم‌ها و سرلژيون به اين اندازه تربيت نمي‌شد و كم‌كم به اين رشد رسيديم كه سرلژيونها مرتباً در حال تربيت شدن و افزايش هستند، اين تاريخچه مختصري از لژيون بود.

حال از اهميت لژيون صحبت مي‌كنيم. جلسه و لژيون مكمل يكديگرند، يعني وقتي موضوعي در جلسه مورد بررسي قرار مي‌گيرد به صورت كلي است و در لژيون به اقتضاي نياز هر كدام از افراد لژيون با درايت و هوش سرلژيون بحث جلسه جزئي شده و آن را ادامه مي‌دهند و در مواردي براي آن آموزش، تمرين درنظر مي‌گيرند و در كل آن موضوع به صورت عملي و كاربردي درمي‌آيد. سرلژيون با فهم و درك بالاي خود، نياز ساير رهجويان را مي‌داند و بر طبق آن، نسبت به تك‌تك افراد بحث را آموزش مي‌دهد.

اهميت هر مقوله‌اي، به اهداف آن بستگي دارد. مثلاً اهميت جايگاه پدري و مادري و... به ميزان اهميت هدف آن است. و اگر هر كسي در هر جايگاهي كه هست، هدفش را گم كند، نمي‌تواند به اهميت جايگاهش پي ببرد و به مرور بي‌نظمي و بي‌برنامگي جايگزين آن مي‌شود. لژيون نيز از اين قاعده مستثني نيست و اگر كسي لژيون برايش اهميت نداشته باشد، نمي‌تواند به اهداف آن نيز دست يابد.

اهداف لژيون چيست؟

اثربخشي و اثرپذيري تمام آموزشها، مربوط به لژيون است. لژيون محل درد و دل كردن نيست، هرچند براي درد و دل هم زمان‌هايي مشخص شده كه بايد در آن زمانها اگر كسي خواست درد و دلي هم بكند، مثل جلساتي كه مربوط به «هرچه مي‌خواهد دل تنگت بگو» يا موضوعات آزاد در لژيون است. بر اين اساس، اهداف لژيون به دو دسته كلي تقسيم مي‌شود: 1- اهداف آموزشي 2- اهداف پرورشي؛ البته اين اهداف اول و دوم ندارد و هر كدام در ديگري نهفته است. اما به خاطر اهميت بحث آموزش و پرورش اين دو را از هم تفكيك نموده و مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

lejheyon5

در اين باب از 4 نفر از سرلژيونها مشاركت گرفته شد و در نهايت 10 همسفر مشاركت نمودند.

 

همسفر عليزاده: آموزش دادن در جلسات به شكل كلي است و در لژيون آموزشها جزئي‌تر شده و توضيح بيشتري روي آن داده مي‌شود و به رهجوياني، ياد داده مي‌شود كه چگونه مشاركت كنند. به نظر من آموزش در لژيون، يك طرفه نيست يعني اين نيست كه سرلژيون آموزش دهد و رهجويان آموزش بگيرند، بلكه كاملاً دو طرفه است و زمان‌هايي كه از رهجويان مشاركت گرفته مي‌شود، سرلژيون نيز آموزش مي‌گيرد و جلسات براي همين اصرار به مشاركت گرفتن در لژيون دارد. همچنين در لژيون به رهجويان آموزش استادي داده مي‌شود، وقتي ياد بگيريم كه خوب صحبت كنيم، آرام آرام در جلسات مشاركت كرده و پله پله براي استادي هم آماده مي‌شويم و باز هم تأكيد مي‌كنم كه آموزشها يك طرفه نيست.

استاد: ما مسافران يك كشتي هستيم كه همه با هم در كنار يكديگر، در حال حركتيم. اينجا سرلژيون روانشناس نيست كه بخواهد مانند يك روانشناس صحبت كند، بلكه كسي است كه مشكل را با تمام وجود لمس كرده‌ و تجربياتش را در اختيار ديگران قرار مي‌دهد. مثلاً در مورد اينكه چگونه خشم خود را توانسته كنترل و مديريت كند، يا چگونه نقطه تحملش را بالا ببرد و... راهكارهاي عملي كه طي كرده و به نتيجه رسيده، را در قالب مشاركت در اختيار رهجويان مي‌گذارد، و به خاطر كاربردي بودن راه‌حل‌ها، رهجويان نيز به آن گوش كرده و روي آن فكر مي‌كنند و نسبت به توان، تربيت و شخصيت خود آن را در زندگي‌شان كاربردي مي‌كنند.

متوني كه در جلسات آموزش داده مي‌شود شامل، مانيفست، جهانبيني، وادي‌ها و تمام متوني است كه وابسته به جلسه است ولاغير. پس براي پيدا كردن تغيير نگاه، براي آرامش و براي هرچه به دنبالش هستيم، فقط و فقط بايد از اين متون استفاده كنيم. مثلاً در وادي 9 مي‌خوانيم كه با تكرار و تمرين نقطه تحمل بالا مي‌رود. پس يكي از اهداف لژيون مطالعه متون است كه نسبت به فهم افراد داخل لژيون به صورت جزئي مورد بررسي قرار مي‌گيرد تا همگان آن را درك كنند.

همسفر غلامي: يكي از نكاتي كه در لژيون ياد مي‌گيريم نحوه درست صحبت كردن و خوب حرف زدن است كه باعث بالا بردن قدرت بيان مي‌شود و اين توانايي با مشاركت كردن در لژيون تحقق مي‌يابد. همچنين آموزش قوانين و حرمت‌هاست كه در لژيون به تفصيل در مورد آن صحبت مي‌شود و همين رعايت اصول باعث مي‌شود كه متوجه شويم و با كاربردي كردن آن در جلسه، بتوانيم آنها را در زندگي خود هم پياده كنيم و نحوه ارتباط با ديگران را ياد بگيريم كه باعث رشد ما مي‌شود.

استاد: دومين هدف، پرورش است: در حين آموزش، يك سري از چيزها در ما پرورش مي‌يابد. هر آموزشي، پرورشي به دنبال دارد يعني تعليم و تربيت. با كسب آموزش، آن را تكرار و تمرين كرده و عملي مي‌كنيم، با عملي كردن آموزش، پرورش مي‌يابيم. يكي از چيزهايي كه در جلسه در ما پرورش مي‌يابد، ادب جلسه‌اي است، هر مكاني آداب و قوانين خاص خودش را دارد كه بر اثر تكرار آموزش و رعايت آن، يك سري مهارتها از جمله ادب در ما پرورش مي‌يابد.

لژيون رهجويان را فعال مي‌كند، به دليل اهميت داشتن لژيون براي رهجويان، خود را ملزم به تلاش براي رسيدن به سطح لژيون مي‌كنند و همين باعث رشد افراد مي‌شود، نقاط قوت رشد داده مي‌شود و نقاط ضعف از بين مي‌رود. فقط يك شرط دارد و آن اين است كه شخص خودش بخواهد.

يكي ديگر از اهميت‌هاي لژيون اين است كه شخص را به برداشت مي‌رساند. زيرا اگر به برداشت صحيح برسيم، ديگر دنبال اهداف شخصي نيستيم و تمام اهداف شخصي را در اهداف جلسه مي‌يابيم، مشروط به اينكه شخص بخواهد.

همسفر نوروزي: اهميت لژيون در جلسه خيلي بارز است و تمام ما همسفران در ابتدا با كوله‌باري از سوالات وارد جلسات شديم و به مرور به جواب آنها رسيديم. يعني ترس‌هاي دروني، عدم مهارت و قدرت را در لژيون آموختيم و براي همين لژيون تازه‌واردين يكي از لژيونهاي خيلي مهم است، زيرا رهجويان با حس نااميدي، ترس، سوالات زياد بدون جواب در رابطه با اعتياد و... وارد مي‌شوند و در ابتدا لژيون آنها را به آرامش دعوت مي‌كند و در ادامه به رعايت حرمت‌ها و قوانين تأكيد دارد، چرا كه با رعايت آنها شايد بيشترين پله‌هاي ترقي را مي‌توان طي كرد و به جواب سؤالات رسيد.

استاد: اگر رهجويي نخواهد از جلسه و لژيون استفاده كند، تمام مواردي كه ذكر شد، هيچ كدام اثرگذار نيست. پس خواستن رهجو خيلي خيلي مهم است.

رهجوپروري نيز جزء اهداف لژيون است. هدف لژيون و سرلژيون اين است كه رهجو پرورش بيابد تا در ادامه به استادي، سرلژيوني و نهايتاً خدمتگزاري و كسي كه جسم و روح و روانش همه با جلسه است، برسد.

تمام بحث‌هاي مطرح شده در ساير لژيونها يكي است و از منابع يكسان كه همان وادي‌ها و متون جلسات است استفاده مي‌شود و اين ما هستيم كه بايد با تمام وجود در لژيون باشيم تا بهره كافي را از آن ببريم.

يك كارگاه نجاري را در نظر بگيريد كه الوارها را با صاف كردن و نقش دادن به شكل‌هاي زيبا و وسايل پركاربرد تبديل مي‌كند و سپس آن را در نمايشگاه به منصه ظهور درمي‌آورد. لژيون همانند كارگاه نجاري و جلسه، نمايشگاه آن است. يعني ساخته شدن رهجو به واسطه آموزش گرفتن در لژيون، در جلسه به نمايش گذاشته مي‌شود.

اميدوارم تك‌تك ما به قصد پرورش يافتن در لژيون حضور يابيم و از آن به نحو احسن استفاده كنيم.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید