All for Joomla All for Webmasters
031-33331578 |
031-33312497 |
آرشیو مطالب گزارش كارگاه‌های آموزشی همسفران

 

يكي از تعاريف مديريت، تقسيم كار است. تقسيم كار يعني مسئوليت را به ديگران سپردن، اين يكي از نكات آموزشي است كه مي‌توان در خانه انجام داد، حتي به فرزندان هم ياد داد و مسئوليتهايي در حد و اندازه‌شان بر عهده آنها گذاشت.

خانواده‌هايي كه تمام مسئوليت‌ها را خودشان به عهده گرفتند، باعث تأثير نامطلوب روي تمام اعضاي خانواده مي‌شود، زيرا همه به فردي كه تمام مسئوليتها را به عهده گرفته است، متكي مي‌شوند. با تقسيم كار يعني سپردن مسئوليت به كليه اعضاي خانواده مي‌توان به بهترين شكل كارها را مديريت كرد.

 

موضوع كارگاه آموزشي: مديريت مالي خانواده(كار)

استاد: مسافر آقامهدي

تاريخ: سه‌شنبه 97/12/7

 

در ابتدا ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر و روز زن را خدمت همه همسفران تبريك عرض مي‌نماييم.

مبحث امروز نقش كار در مديريت مالي خانواده است.

تعريفي كه از مديريت مالي در خانواده مرسوم است اين كه اكثر خانم‌ها به همسرانشان مي‌گويند پولي را در اختيار ما بگذاريد ما توانايي خرج كردن آن را داريم. به نظر من، اين تعريف اشتباه است. زيرا ما با ايفا كردن نقش خود به درستي در بحث مديريت مالي خانواده بهتر مي‌توانيم اين مديريت را انجام دهيم و بگوييم مدير لايقي هستيم.

جمله‌اي اخيراً جناب مهندس فرموده‌اند كه بنيه‌ي مالي خانواده خود را قوي كنيد. پس حتماً لازم و ضروري است. البته با شرايط فعلي وضع مالي اكثريت ضعيف شده است، ولي خانواده‌هاي مصرف‌كننده ضعيف‌تر هستند و حتي به صفر يا زيرصفر رسيدند. در اين جلسه مي‌خواهيم بررسي كنيم كه نقش خانواده در برابر مصرف‌كننده‌اي كه با تخريب بالا توان كار ندارد و همچنان در اهمال است، چيست و چگونه مي‌تواند بخشي از اين مديريت مالي را بر عهده بگيرد؟

مديريت به چه معناست؟

تقسيم‌بندي كارها و امورات منزل، توانايي مديريت خرج و دخل، صرفه‌جويي و قناعت،‌ بهترين استفاده از كمترين امكانات و... از تعاريف مديريت مالي است، اما مهمتر از اين تعاريف، كاربردي كردن آنهاست. مثلاً حتي نظافت منزل و خانه تكاني نيز نياز به مديريت دارد. قرار نيست تمام كارهاي خانه را فقط خانواده انجام دهد و بايد آن را تقسيم كرده و كارها به تمام اعضاي خانواده محول شود.

يكي از تعاريف مديريت، تقسيم كار است. تقسيم كار يعني مسئوليت را به ديگران سپردن، اين يكي از نكات آموزشي است كه مي‌توان در خانه انجام داد، حتي به فرزندان هم ياد داد و مسئوليتهايي در حد و اندازه‌شان بر عهده آنها گذاشت.

خانواده‌هايي كه تمام مسئوليت‌ها را خودشان به عهده گرفتند، باعث تأثير نامطلوب روي تمام اعضاي خانواده مي‌شود، زيرا همه به فردي كه تمام مسئوليتها را به عهده گرفته است، متكي مي‌شوند. با تقسيم كار يعني سپردن مسئوليت به كليه اعضاي خانواده مي‌توان به بهترين شكل كارها را مديريت كرد.

يكي ديگر از پارامترهاي مديريت در كارها، صرفه جويي است، با استفاده مجدد از وسايل قديمي قابل استفاده، مي‌توان تا حد زيادي در درآمد خانواده صرفه‌جويي كرد.

نكته ظريف و مهم كه شايد خانواده‌ها كمتر به آن توجه داشته باشند اين است كه بايد در تمام كارها از اعضاي خانواده مشورت بگيريم. مشورت از سفارشات دين اسلام است. حتي قبل از تقسيم كار، بايد مشورت كنيم كه چه كاري از عهده چه كسي برمي‌آيد و بعد آن كار را به آن فرد محول نماييم، انجام كارها را مي‌توان با همفكري و مشورت مديريت كرد و اولويت‌ها را به ترتيب انجام داد. مشورت هم در امور مالي و هم در تهيه و خريد و نظافت و .... مي‌تواند باشد.

 

male3

دوستان در اين زمينه مشاركت نماييد.

همسفران: حبيب‌فر- عظيمي- موسوي- سعيدي- دوستي- كشاورز- مهمانپذير- مزروعي- حسيني- رضايي-

 

استاد: يكي از راهكارهاي مديريت اين است كه خرج و برج يك هفته يا يك ماه خانواده را يادداشت نموده و بعد بررسي كنيم تا ببينيم پول خود را براي چه كالاها و وسايلي خرج نموده‌ايم. شايد خيلي مواقع هزينه‌هايي كه صرف خريد اجناس غيرضروري شده، بيشتر از خرج‌هاي ضروري است يعني نيازهاي ثانويه كه بدون آنها نيز مي‌توان امورات زندگي را گذراند، بيشتر از نيازهاي اوليه است كه بايد حتماً در اولويت باشد. پس با اين راهكار مي‌توانيم خرج و دخل خود را مديريت كنيم.

با نظارت و ارزيابي روي اعمال و كارهاي اعضاي خانواده، مي‌توانيم نقص‌ها و اشكالات را بيابيم و رفع كنيم، البته به دنبال مقصر نيستيم، حتي اگر مسئوليتي به كسي واگذار شد و انجام نداد، باز هم بايد بين تمام اعضاي خانواده تقسيم شود و مشكلي كه در خانواده است، مسلماً بايد در خانه برطرف شود، هيچ نيازي نيست، هيچ نيازي نيست كه حتي خواهر ما متوجه شود كه مشكل خانه ما چيست، شايد اين اتفاق تابحال انجام شده و سفره دل خود را هر جايي پهن مي‌كرديم و هر كسي به نفع خود چيزي از اين سفره برمي‌داشت ولي ما اينجا ياد گرفتيم كه نيازي نيست هر واقعيتي را بيان و بازگو كنيم.

 

همسفر موسوي: در خانه خيلي كار مي‌كردم و تمام وظايف فرزند و همسرم را به عهده مي‌گرفتم حتي به خاطر منيت، با درآمد خودم خرج مي‌كردم و بازگو نمي‌كردم و چون كسي مرا درك نمي‌كرد، روحم خسته مي‌شد و در رنج و عذاب بود و با آنها بد رفتاري مي‌كردم ولي آرام آرام با دستور جلسات متوجه شدم مشكل من دروني است، تا زماني كه نتوانم درونم را بازسازي كنم و از منيت‌ها پاك كنم، نمي‌توانم مدير عادي باشم چه برسد به مدير لايق. از زماني كه اين آموزشها را گرفتم، خيلي از كارهايي كه انجام مي‌دادم و خرج‌هايي كه از درآمد خودم بود را كم كردم و از ديگر اعضاي خانواده خواستم.

 

استاد: كار نياز به تعادل دارد. تعادل به معناي سنجيدن شرايط زماني و مكاني است. به خصوص خانواده‌هاي مصرف‌كننده بدانيم كه الان كه مسافر در مسير درمان قرار گرفته، موقع تلافي كردن نيست و اين آسيب براي آنهاست. بسياري از مسافران، از اين مسأله عذاب مي‌كشند، زيرا همسفران به قصد تلافي كردن كارهاي گذشته هستند، نمي‌توانند گذشته را ببخشند و از آن بِبُرند. همسفر خوب مي‌داند كه الان موقع همكاري است، نه تلافي كردن. پس بايد تغييرات دروني بدهيم تا بتوانيم مديريت متعادلي داشته باشيم و مسئوليتها را تقسيم كنيم.

بعضي از خانواده‌ها هستند كه خدا را شكر وضع مالي خوبي دارند و متوجه ضعف مالي نيستند ولي اكثر ما خانواده‌هاي مصرف‌كننده، ضعف مالي را خيلي شديد حس كرديم و با آن دست و پنجه نرم كرديم. ولي همسفراني داريم در جلسه كه با آن ضعف مالي كه در خانواده هست، آبرومندانه كار مي‌كنند و بخش زيادي از هزينه خانواده را تأمين مي‌كنند و خيلي عالي حداقل نيازهاي شخصي خود و فرزندانشان را برآورده مي‌كنند ولي نكته‌اي مد نظر اين همسفران است كه اگر مبلغي از اين درآمد را كه كسب مي‌كنند، در ضدارزش‌ها خرج كنند، يعني پول براي مصرف بيمار بدهند، تمام بركت آن پول از بين مي‌رود و همه به آن ايمان داريم، زيرا در مسير خريد و تهيه و توزيع، جنايت‌هاي زيادي انجام مي‌شود و نمي‌خواهند در اين ها شريك باشند. اين همسفران، نشان دادند كه مديران لايقي هستند.

 

همسفر مهمانپذير: امروز متوجه شدم كه مشورت و ابراز احساسات لازم است. من در خانه خياطي مي‌كنم و قبلاً هر خرجي مي‌كردم و هيچ چيزي نمي‌گفتم و آبروداري مي‌كردم ولي از درون ناراحت بودم و مي‌گفتم چرا من اينقدر كار مي‌كنم و هيچ چيز براي خودم نمي‌خرم ولي وقتي وارد جلسات شدم، و فهميدم مسئوليت و جايگاه و وظيفه من چيست و چون مسافرم خوب در مسير درمان قرار گرفت، با او همدل و همراه شدم و به جاي اينكه خيلي كار كنم، با او صحبت و مشورت كردم و راحت مي‌گفتم چقدر پول دارم و با هم همفكري كرديم كه چگونه آن را خرج كنيم و اين باعث شد كه خريدهاي خانه را او انجام دهد و حتي خيلي از كارهاي خانه، مثل نان خريدن را كه من انجام مي‌دادم، ايشان خودشان انجام دادند و اين ابراز احساسات كه خستگي خود را بيان كردم، باعث شد هم مسافرم كارها را انجام دهد و هم اينكه من عصباني نشوم.

 

استاد: مشورت كردن با ديگران حتي با مصرف‌كننده‌اي كه عاشقانه موادش را دوست دارد و فكر درمان يا واژه‌هاي ديگر هم نيست، باعث شخصيت دادن به او مي‌شود، هرچند شايد كار مورد نظر ترتيب اثر هم نيابد، ولي به او نشان مي‌دهيم كه حتي با اين وضعيت هنوز به او اعتماد مي‌كنيم. بي‌اعتمادي يكي از ريشه‌هاي درخت افيوني است كه دو طرفه بوده، پس قرار نيست فقط ما به او اعتماد كنيم، ‌او هم بايد به ما اعتماد كند، وقتي مسئوليتي را به كسي بدهيم در واقع به او گفته‌ايم كه به تو اعتماد داريم، با اين رفتارها، امكان بروز سوءاستفاده نيز خيلي كم مي‌شود، زيرا مصرف‌كننده هم دوست دارد خودش را همراه نشان دهد و اين راهي است كه آرامش را به زندگي بازمي‌گرداند.

ما الگوهاي زيادي در فاميل و بستگان داريم كه مي‌توانيم از روش‌هاي موفق آنها در مديريت مالي بهره‌مند شويم و از آنها درس بگيريم و در زندگي خود به كار گيريم.

نكته ظريف و قابل تأمل اين است كه به خاطر صرفه‌جويي و رعايت يك سري پارامترهاي ذكر شده، از يك سري مسائل لازم و حياتي غافل نشويم، نگاهمان طوري باشد كه تمام مسائل را با ديد مكعبي يا شش وجهي ببينيم، تمام جوانب را بسنجيم تا انجام يك كار باعث غفلت از يك كار كه حتي جزء مسائل حياتي زندگي است نشود.

اميدوارم از دستور جلسه امروز استفاده لازم را برده و بتوانيم كاربردي كنيم و از تجربيات دوستان استفاده كنيم و در اين روزهاي پاياني سال در زندگي و مخارج خود به كار گيريم.

 

 

مسئول نظم اين كارگاه آموزشي:

مسافر رضا

male2

Comments are now closed for this entry