031-33687673 |

مانيفست

واژۀ سروج تشکیل شده از حروف ابتدایی" سلامت روح و جسم " میباشد. سروج یک راه و روش فرآیند مدار در درمان اعتیاد می باشد که از سال 1386 فعاليت خود را آغاز نموده...

ادامه مطلب...

بنیان گذار روش درمان تنظیم دارو بر اساس علائم بالینی

آقاي مهرداد مفتون از سال 1384 در زمينه درمان اعتياد و برگزاري جلسات درمان گروهي اعتياد در اصفهان مشغول به فعاليت و تلاش مي‌باشند...

ادامه مطلب...

قوانین و حرمت جلسات سروج

1. سروج جلساتی است تحقیقاتی که با راهنمایی نیروهای مافوق و با توکل به قدرت مطلق، تشکیل می گردد.
2. شرط شرکت در جلسات، پذیرفتن اصول و قوانین آن و تمایل به رهایی از دام اعتیاد می باشد.

ادامه مطلب...

پروتكل درمان

پروتكل درمان شامل زمان، ‌دارو، آموزش و كاربردي كردن مي‌باشد...

ادامه مطلب...

فرم ارسال نظر

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید!

تلفن همراه به درستی وارد نشده!

آدرس ایمیل وارد شده معتبر نمی باشد!

Invalid Input

لطفا متن پیام خود را وارد کنید!

کد امنیتی
کد امنیتی جدید؟ کدامنیتی به درستی وارد نشده!

بزرگترين مشكلي كه مانع حركت صحيح و درست ما مي‌شود، بازيهاي ذهني ماست كه يا ما را در گذشته نگه مي‌دارد يا در آينده، هميشه در ذهن يا در حال اصلاح حركتهاي گذشته هستيم و يا برنامه‌ريزي مي‌كنيم براي حركت آينده و از حركت در زمان حال حاضر غافل مي‌شويم، براي همين تصميمات اشتباه مي‌شود و راه، بيراهه مي‌شود،

موضوع كارگاه آموزشي سفر دوم: سند

استاد: جناب آقاي مفتون

تاريخ: سه‌شنبه 99/8/27

در ابتدا ورود مسافر محسن را به سفر دوم خوشامد مي‌گويم. كسي كه رها مي‌شود، كار مهمي نكرده، اعتياد را دانسته، فهميده و توانسته برسيد، از اعتياد فرار نكرده، اعتياد از او فرار كرده است، پس پايان هر نقطه، سرآغاز خط ديگري مي‌شود. انشاءاله مثل ديگر عزيزان براي تغيير ديدگاه و جهانبيني بياييد، انرژي خود را روي درك مسائل جهانبيني بگذاريد تا يك انسان وارسته ‌شويد، براي حركتي را كه از الان مي‌خواهيد آغاز كنيد، بدانيد كجا مي‌خواهيد برويد و چه كار مي‌خواهيد بكنيد و براي چه مي‌رويد؟ تبريك مي‌گويم، انشاءاله در كنار يكديگر سرمايه انساني ديگري به وجود آوريم.

در موضوع امروز، صحبت از حركت است. انسان هميشه در حال حركت است يا رو به جلو يا رو به عقب و اگر سكون باشد، خودبه‌خود سقوط است. همه چيز در هستي در حال جركت است، حتي طبق كلام‌اله، كوه‌ها حركت مي‌كنند.

حركت را مي‌توان از دو بُعد بررسي كرد، يكي حركت دروني و يكي حركت بيروني. حركت بيروني مثل رفتن در جاده‌ كه به تعبيري جاده‌ يخبندان است. اما اصل، حركت دروني ماست. چرا نمي‌توانيم در بعضي مواقع موفق شويم و به هدفي كه داريم، برسيم؟ بزرگترين مشكلي كه مانع حركت صحيح و درست ما مي‌شود، بازيهاي ذهني ماست كه يا ما را در گذشته نگه مي‌دارد يا در آينده، هميشه در ذهن يا در حال اصلاح حركتهاي گذشته هستيم و يا برنامه‌ريزي مي‌كنيم براي حركت آينده و از حركت در زمان حال حاضر غافل مي‌شويم، براي همين تصميمات اشتباه مي‌شود و راه، بيراهه مي‌شود، وقتي حركت دروني اشتباه شد، حتماً حركت بيروني هم به بيراهه مي‌رويم و موفق نمي‌شويم، و اينجاست كه ديگران را مقصر مي‌دانيم، مدام مي‌گوييم او مانع شد، او نگذاشت، او باعث آن اتفاق شد و...، در صورتي كه حركت دروني ما بر مبناي تزكيه نبوده است. ما اگر تزكيه شديم، حركت واقعي مي‌كنيم. حركت واقعي، ‌حركت در زمان حال است. واقعيت حركت، همين الان است. حال را مي‌سنجيم و حركت مي‌كنيم، وقتي از درون سنجيديم، ديگر نيازي به زور زدن نيست، خودبه‌خود از بيرون كاربردي مي‌كنيم. زماني تزكيه مي‌شويم كه ايمان داشته باشيم، ايمان چيست؟

ايمان اول بايد قلبي باشد، يعني در قلب من رسوخ كرده باشد، حك شده باشد، نشسته باشد، بعد عملكرد قلبي مي‌شود، زيرا عملكرد بر مبناي درون است، دست آخر گفتاري مي‌شود، اگر دقت كرده باشيد، خيلي‌ها گفتاري ايمان دارند و مؤمنند و تظاهر به ايمان مي‌كنند. حتي آنقدر كه نمي‌توانند با كلام خداوند، ارتباط برقرار كنند. از ظاهر ديانت مي‌ريزد، ولي در باطن... نه اينكه نخواهند، نمي‌توانند، وقتي درون آلودگي دارد، هيچ وقت نمي‌توان ارتباط الهي برقرار كرد. اصلاً نمي‌توان، به اين دليل رو به ظاهرسازي و تظاهر به ايمان مي‌آورند و آنجاست كه تأكيد مي‌شود هر چيزي را نبايد باور كرد. حتماً بايد تفكر و تعمق پشت آن باور باشد. خيلي حرفها زده مي‌شود، ما تجربه داريم، خيلي چيزها گفته مي‌شود، ولي باور كجاست؟ چون وقتي چيزي را باور كرديم، قضاوت مي‌كنيم، هدف اين نيست كه باور نكنيم، هدف اين است كه قضاوت نكنيم. مثلاً وقتي يكي از خدمتگزاران اشتباه مي‌كند، به جاي اينكه به من بگويند، بايد به خودش بگويند، اشتباه كرده، قصدي نداشته، آنجاست كه ايمان و باورپذيري ايجاد مي‌شود. ولي اگر در آن گفتن قصد باشد، مسأله چيز ديگري است، در صحبت مغرضانه، قصد اصلاح نيست و هدف تخريب كردن است، پس ما هم نبايد آن را باور كنيم. باور چيزي است كه درون من است. و اين يك نكته خيلي ظريفي است، وقتي اين نوع ديدگاه است، يعني محبت اينجا نيست، در صورتي كه ما مي‌گوييم واقعاً «آنچه باور است، محبت و آنچه نيست، ظروف تهي است، دوستان تنها پيوند محبت است كه ما را به هم متصل نگه مي‌دارد»، ما براي منافع اينجا نمي‌آييم، كداميك حقوق مي‌گيريد و منافع داريد، تازه براي مسائل اينجا، همياري مالي هم مي‌كنيد، پس چيزي كه مي‌تواند ما را به هم پيوند بدهد، محبت است.

ايمان چيزي است كه بايد در قلب ما حك شود، عملكرد ما بر مبناي قلب باشد، بعداً اعلام كنيم. هر جا تظاهر به ايمان كرديم، بدانيم در قلب ايمان نيست و در نتيجه عملكرد هم ايماني نخواهد بود، فقط در گفتار ايمان است. آنجاست كه تظاهر و ظاهرسازي و ريا به وجود مي‌آيد.

قبلاً بارها گفته‌ايم در هر مشكلي هديه‌اي است، وقتي كسي به ايمان و باور قلبي رسيد، مطمئناً در مشكل، هديه‌اي پيدا مي‌كند و راهكار صحيح آنها را نيز پيدا مي‌كند. حافظ مي‌گويد: غلام همت آن رند عافيت‌سوزم، كه در گداصفتي، كيمياگري داند، يعني در بدترين شرايط، يك نكته زيبا را مي‌گيرد و آن مشكل برايش تبديل به فرصت مي‌شود، اين مي‌شود كيمياگري. يكي هم با بروز مشكلي، خودكشي مي‌كند، زيرا ظرفيت دروني‌اش خيلي كم است و منيت چون خراب شده، او را به اين كار وادار مي‌كند.

به طور كلي، حركت ما بايد حساب شده، دانسته، دروني و بروني باشد. زماني نمي‌توانيم از درون درست حركت كنيم كه «من» داشته باشيم، منيت با ما باشد، آنگاه تمام نگاه، ديد، صحبتها، رفتار و كردار، بدون اينكه بخواهيم، از منيت مي‌جوشد و بيرون مي‌آيد، براي همين بارها در جلسات گفته‌ايم، به خود واقعي برسيم، زيرا وقتي به خود واقعي برسيم، «من» كنار مي‌رود، آنگاه هر حركت، رفتار و كرداري تأثيرگذار مي‌شود، وقتي رفتارها و چيزهايي كه در خانواده با همسر و ديگران ارائه مي‌دهيم پشتوانه منيت داشته باشد، تأثيرگذار نيست و نمي‌پذيرند، فكر مي‌كنيم با ما لج دارند، نه، لجبازي نيست، ما هرچند حركت مي‌كنيم ولي هيچ وقت موفق نيست.

اگر بتوانيم «من» را از خود بگيريم و به خود واقعي برسيم، كوچكترين حرف و صحبت هم تأثيرگذار و باورپذير است. هر جا من و منيت است، اخلاق كنار مي‌رود، هر چقدر هم خلوص باشد، وقتي كوچكترين حركتي، حتي يك كلام، ‌پشتوانه‌اش من باشد، دست خود شخص هم نيست، ديگر خودبه‌خود پايبند به اخلاق نيست. تجربه هم داريم و زياد ديديم. مخصوصاً در تشكلات و گروه‌هايي كه چند نفر با هم كاري را انجام مي‌دهند، با پايبند نبودن به اخلاق، تخريب به وجود مي‌آيد.

وقتي «من» در ميان باشد، «من» تمام تلاشش را مي‌كند كه با هدف منيت همسو باشد، راهكار، ارائه طريق،‌ نقد و همه چيز منطبق با منيت مي‌شود. هدف باطني او، انطباق رفتاري با تصاوير تشكيل دهنده من در ذهنش است. به اين دليل اثرگذار نيست. براي همين گفته مي‌شود دانايي كسب كنيد. دانايي يعني چي؟ دانايي، يعني بي‌خويشي، بي منيتي. تمام صحبت جهانبيني از آموزش، تفكر و تجربه براي اين است كه به بي‌خويشي برسيم، آن موقع رها مي‌شويم. وقتي از منيت رها شديم، در تمام رفتار و گفتار ما اثر مي‌گذارد و همه چيز ما تأثيرگذار مي‌شود.

بينايان نابينا، همان كساني هستند كه من، پرده‌اي جلوي ديدگان آنها كشيده است. دست خودشان هم نيست، تا زماني كه منيت داشته باشيم، مي‌خواهيم همه بسيج شوند تا مشكل من و معضل من، حل شود، ولي وقتي ديدگاه تغيير كرد و از منيت دور شديم، در درجه اول خود و بعد اطرافيان هم در جوار ما به آرامش مي‌رسند. كسي كه مدتي است رها شده، سال گذشته اين موقع به دنبال مواد مي‌گشته، ولي الان در جلسه است. ظاهر تغيير نكرده، اما درون تغيير كرده و آرام آرام به خود واقعي نزديك مي‌شود.

اگر «من» باشد، تمام رفتار و كردار، اعلان آن منيت است. حتي در انتقاد كردن. بارها گفته‌ايم كه نقد بي‌رحمانه بكنيد، ولي مغرضانه نباشد. زيرا نقد مغرضانه، نه تنها مشكلي را حل نمي‌كند، بلكه باعث بد شدن با آن شخص مي‌شود. وظيفه نظارتي و خدمتي ماست، اگر اشكالي مي‌بينيم، مستقيماً با خود شخص صحبت كنيم، زيرا آن موقع ديگر منيتي در آن نيست. همانگونه كه در حرمت‌ها مي‌خوانيم: بر مسئولين واجب است از وقوع اين اعمال جلوگيري نمايند و بر تمام اعضاء فرض است.

حركت بايد پويا باشد، يعني در زمان حال حركت كنيم. مثلاً اگر كسي كه مشكوك به كروناست خواست به منزل ما بيايد، بايد مانع شويم، حركت در زمان حال، يعني بدون هيچ پس و پيش و نگراني از قضاوت ديگران، تصميم بگيريم. اين منيت ندارد، رعايت نكات بهداشتي است و براي همين هيچ مشكلي هم بعد از آن به وجود نمي‌آيد. اين مي‌شود اثرگذار. حال اگر به خاطر كينه و دشمني با فرد، مانع آمدن او به منزل شويم، نمي‌توانيم اثرگذاري داشته باشيم.

حركت دروني دو نوع است، يكي فطري و ديگري تعبيري تفسيري، مثلاً به من مي‌گويند مسافر نظم امروز، در اتاق نشسته و تلويزيون نگاه مي‌كرده است، اگر من بخواهم تعبيري، تفسيري به اين قضيه نگاه كنم، مي‌تواند با منيت همراه باشد و پايبند به اخلاق نباشم، ولي به جاي نگاه تعبيري تفسيري، با خودِ فطري به قضيه نگاه مي‌كنم.

براي تشكيل كميته انضباطي براي مسافران، خواسته شد كساني انتخاب شوند كه بتوانند هم روزهاي يكشنبه و هم پنجشنبه بيايند، زيرا مثلاً اگر فردي روز يكشنبه به كميته انضباطي ارجاع داده شود، با يك نفر صحبت مي‌كند و آن فرد، برداشتش را به شخصي كه روز پنجشنبه مي‌آيد، منتقل مي‌كند (كه ممكن است اشتباه باشد) و حق آن فرد ضايع مي‌شود، اين يعني نخواهيم با ذهن تعبيري و تفسيري، برداشت و نظر خود را نسبت به ديگران اعمال كنيم. وقتي به طور همزمان دو نفر از كميته انضباطي به همراه سرلژيون با هم صحبت كنند، به يك نتيجه درست‌تري مي‌رسند، آنگاه بحث تعبيري و تفسيري كنار مي‌رود، زيرا اين چيزها در همه هست و احتمال دارد منيت در آن ورود كند و ذهن تعبيري و تفسيري پشت آن قرار بگيرد. به همين دليل گفته مي‌شود خانواده‌ها سعي كنند مشكلاتشان را در خانه حل كنند و به بيرون نبرند،‌ چون ديگران با ذهن تعبيري و تفسيري، مي‌بينند و معمولاً هم به بحران كشيده مي‌شود.

بارها گفته شده، هر وقت سرلژيوني خواست به رهجويانش كاري را بگويد انجام دهند، اول خودش انجام بدهد. اگر خودمان ورزش مي‌آييم، به ديگران هم بگوييم ورزش بيايند، اگر نمي‌توانيم اصلاً‌ نگوييم. اگر سرلژيون تكليف نوشت، به رهجويانش هم تكليف نوشتن بدهد. اين كار دو حسن دارد، اول اينكه چون قبلاً ننوشته و الان مي‌نويسد، به نكات بيشتري مي‌رسد و مطالب جديدي را متوجه مي‌شود و در آموزش تأثيرگذار است و به مرور تجربه‌اش كاراتر مي‌شود، وقتي تجربه، كارا شد، تفكر بهتر مي‌شود، وقتي تفكر بهتر شد، مي‌تواند تصميم‌گيري كند و با تفكر بهتري، برنامه‌ريزي مي‌كند و في‌البداهه تصميم مي‌گيرد چه كار كند و دوم چون حرف و عملش يكي است، تأثيرگذارتر است. حتي سرلژيون هم وقتي مي‌نويسد، به نكات بيشتري مي‌رسد، آن موقع است كه مي‌تواند اثرگذار باشد. چون آن موقع با تفكر و تعمق، از زاويه ديد تشكيلات سروج به به موضوعات نگاه مي‌كند نه از زاويه ديد خود. اما اگر با ديدگاه قبلي، بياييم، پيراهن سفيد هم بپوشيم، تأثيرگذار كه نيستيم هيچ، معركه‌گير هم مي‌شويم. چون چيزي براي ارائه نداريم.

ذهن وقتي در گذشته يا آينده باشد، از زمان حال غافل است، و هرگونه ديدگاهي نسبت به ديگران بر مبناي قضاياي گذشته است. چنين كسي، نوع ديدگاهش به افراد، بر حسب رفتار اشتباه گذشته‌شان است، و تمام اعمال بعدي را بر مبناي آن اشتباه مي‌سنجد و مي‌بيند، در صورتي كه يك بار اشتباهي كرده و تمام شده، اين نشان مي‌دهد كه از زمان غافل است. غافل كه شد، آن موقع ميل مي‌آيد. ديگر انتقادي هم كه مي‌كند، ميلي مي‌شود، حركت اشتباه را از آن شخصي كه ديدگاهش نسبت به آن عوض شده، مي‌بيند و انتقاد مي‌كند. درحالي كه احتمال دارد همان حركت را يك نفر ديگر بكند، ولي نمي‌بيند، هر چقدر هم با ذهن تعبيري و تفسيري، ميل بيشتر باشد، ملال بيشتري به وجود مي‌آيد. ميل از ذهن تعبيري و تفسيري و منيت، جلو مي‌آيد و تمايل، زياد و زيادتر مي‌شود، ولي به نتيجه نمي‌‌رسد، آنگاه همه چيز ملال‌انگيز مي‌شود، سرخورده مي‌شود، فكر مي‌كند ديگران به او گوش نمي‌دهند و ... اين مي‌شود ملال. پس اگر از زمان غافل باشيم، هرگونه حركت ما مي‌تواند ملال‌انگيز باشد.

حركت پويا و زنده يعني حركتي كه در زمان حال باشد. آنجاست كه بودن به شدن تبديل مي‌شود، اگر قرار شد در بودن بمانيم، پس هيچ آموزشي نگرفته‌ايم. آمدن در سفر دوم براي همين است، از بودن به شدن، احتياج به يك حركت دارد. هم بيروني، هم دروني، كنترل و ريموت چگونگي حركت بيروني، درون ماست كه چگونه اتفاق بيفتد كه ملال‌انگيز نشود.

دوستاني كه در اين خصوص مشاركت نمودند:

مسافران: ميثم2- نصراله- عليرضا ر- حامد-     همسفران: غفاري- غلامي-

 

مسئول نظم اين كارگاه آموزشي:

مسافر عباس

sanad2

دیدگاه‌ها

0 #3 کارگاه آموزشی سفر دومجلال 1399-09-01 22:13
با سلام و سپاس فراوان از استاد که همیشه از دل ساده ترین چیزها آموزش هایی بهمون میدند که برای رشد و پیشرفتمون نیاز اساسی به آنها داریم و امیدوارم که این آموزش ها سالیان سال ادامه داشته باشد
0 #2 پاسخ: سندهمسفر ولی زاده 1399-08-30 14:21
با سلام وتشکر فراوان از استاد گرامی که این دستور جلسه را به خوبی باز کردند.برداشت من این است وقتی من تمرین کنم در زمان حال قرار بگیرم از فضای احساسی دور میشوم ودر گیر حس هایی مثل کینه ونفرت ومقایسه وترس واضطراب و...نیستم وآرامش دارم وآن موقع میتوانم برای هر موضوعی فکر کنم ورفتار درستی داشته باشم ودرصد خطاهایم کمتر میشود وحال خوبی دارم.
0 #1 پاسخ: سندمسافر عباس علی خاص 1399-08-29 21:29
باتشکر از استاد و کمیته اموزش و مسوئلین زحمت کش سایت

Comments are now closed for this entry

آخرین اخبار

ورزش سروج

  • ورزش جمعه بیست و چهارم دی
    اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری   روز جمعه مورخ 1400/10/24 ساعت 7:30 لغایت...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه هفدهم دی
    اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری   روز جمعه مورخ 1400/10/17 ساعت 7:30 لغایت...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه دهم دی
      اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری   روز جمعه مورخ 1400/10/10 ساعت 7:30 لغایت...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه سوم دی
      برنده کسی نیست که هرگز شکست نخورده است، بلکه کسی است که هرگز جا نزده!   روز جمعه مورخ 1400/10/3 ساعت 7:30 لغایت 10 صبح دوستان مسافر و همسفر، در محل...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه بیست و ششم آذر
    اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری   روز جمعه مورخ 1400/9/26 ساعت 7:30 لغایت...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه نوزدهم آذر
    اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری     روز جمعه مورخ 1400/9/19 ساعت 7:30 لغایت...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه دوازدهم آذر
    اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری   روز جمعه مورخ 1400/9/12 ساعت 7:30 لغایت...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه پنجم آذر
    اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری   روز جمعه مورخ 1400/9/5 ساعت 7 صبح...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه بیست و هشتم آبان
    اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری   روز جمعه مورخ 1400/8/28 ساعت 7 صبح...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه بیست و یکم آبان
    رسیدن به قله پیروزی آسان است، به شرط اینکه راه رسیدن به قله را بشناسی و توانش را هم داشته باشی.   روز جمعه مورخ 1400/8/21 ساعت 7 صبح دوستان...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه چهاردهم آبان
    تفاوت بین افراد عادی و افراد موفق در چگونگی نگرش آنها به شکست است شکست فرصتی است برای شروع دوباره با هوشیاری بیشتر   روز جمعه مورخ 1400/8/14 ساعت 7 صبح...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه هفتم آبان ماه
    برای شاد بودن، نیازی به تأیید دیگران نداری   روز جمعه مورخ 1400/8/7 ساعت 7 صبح دوستان مسافر و همسفر،  در محل پارک فدک، مقر ورزشی سروج گرد هم جمع...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه سی ام مهر
    برای اینکه نتایج مطلوبی داشته باشی این تو هستی که باید تغییر کنی نخواه که مسایل آسان تر شوند تلاش کن که تو توانمندتر شوی   روز جمعه مورخ 1400/7/30...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه بیست و سوم مهر
      روز جمعه مورخ 1400/7/24 ساعت 7 صبح دوستان مسافر و همسفر،  در محل پارک فدک، مقر ورزشی سروج گرد هم جمع شدند و به ورزشهای دسته جمعی پرداختند.   هدف...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه شانزدهم مهر
    بهترين منظره بعد از سخت‌ترين صعود است با انگيزه پيش به سوي صعود...   روز جمعه مورخ 1400/7/16 ساعت 7 صبح دوستان مسافر و همسفر،  در محل پارک فدک، مقر ورزشی...

    ادامه مطلب...