031-33687673 |

مانيفست

واژۀ سروج تشکیل شده از حروف ابتدایی" سلامت روح و جسم " میباشد. سروج یک راه و روش فرآیند مدار در درمان اعتیاد می باشد که از سال 1386 فعاليت خود را آغاز نموده...

ادامه مطلب...

بنیان گذار روش درمان تنظیم دارو بر اساس علائم بالینی

آقاي مهرداد مفتون از سال 1384 در زمينه درمان اعتياد و برگزاري جلسات درمان گروهي اعتياد در اصفهان مشغول به فعاليت و تلاش مي‌باشند...

ادامه مطلب...

قوانین و حرمت جلسات سروج

1. سروج جلساتی است تحقیقاتی که با راهنمایی نیروهای مافوق و با توکل به قدرت مطلق، تشکیل می گردد.
2. شرط شرکت در جلسات، پذیرفتن اصول و قوانین آن و تمایل به رهایی از دام اعتیاد می باشد.

ادامه مطلب...

پروتكل درمان

پروتكل درمان شامل زمان، ‌دارو، آموزش و كاربردي كردن مي‌باشد...

ادامه مطلب...

فرم ارسال نظر

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید!

تلفن همراه به درستی وارد نشده!

آدرس ایمیل وارد شده معتبر نمی باشد!

Invalid Input

لطفا متن پیام خود را وارد کنید!

کد امنیتی
کد امنیتی جدید؟ کدامنیتی به درستی وارد نشده!

اگر به جايگاه طمع كرديم، ديگر نمي‌توانيم يك نفر ديگر را در آن جايگاه ببينيم. مثلاً در جلسات اگر به سرلژيوني طمع كنيم، ديگر نمي‌خواهيم فرد ديگري سرلژيون شود. اين تله اي است كه خودمان براي خودمان درست مي‌كنيم نه اينكه ديگران براي ما درست كرده باشند و افتادن در اين تله، بسيار خطرناكتر از تله‌هايي است كه ديگران براي ما مي‌گسترانند.
موضوع كارگاه آموزشي سفر دوم: رابطه بين طمع و تله
استاد: جناب آقاي مفتون
تاريخ: سه‌شنبه 1400/3/11

هر جايي ديديد طمع است،‌ به دنبالش خودبه‌خود تله‌ها ايجاد مي‌شود و اين را همه ما در هر سن و سالي از كودكي تا دوران مدرسه و بعد هم در زندگي، تجربه كرده‌ايم. هر جا طمع كرده‌ايم، خودبه‌خود تله‌هايي ايجاد شده است.
در كلام‌اله بيان شده بايد از گذرگاه سخت عبور كرد. اسم گذرگاه سخت را نمي‌شود تله گذاشت زيرا خداوند براي كسي تله نمي‌گستراند بلكه اين گذرگاه‌ها براي تكامل، رشد و پرتاب شدن به سمت بالا و يكنواخت نبودن است.
بين طمع و تله رابطه وجود دارد. تله توجيه طمع است. طمع از آز مي‌آيد. حضرت رسول(ص) مي‌فرمايند: «عزّ من قنع و ذلّ من طمع»: عزت در قناعت است و ذلت در طمع. پس نتيجه و خروجي طمع به هر شكلي كه باشد، طمع مالي، جايگاهي، موقعيتي و... ذلت است. وقتي به تله افتاديم ذلت عينيت پيدا مي‌كند.
طمع اختيار ماست و افتادن در تله جبري است كه به واسطه آن انتخاب بر ما حادث مي‌شود. بارها در جلسات راجع به جبر و اختيار صحبت كرده‌ايم. اختيار راه يا كاري است كه ما انتخاب مي‌كنيم ولي نتيجه‌اي كه از آن حاصل مي‌شود جبر است و آن ديگر دست ما و به اختيار ما نيست. مثلاً من مختارم در يك زمين گندم بكارم يا يك بذر ديگر، ولي وقتي گندم كاشتم و از آن مراقبت كردم، گندم هم برداشت مي‌كنم نه زعفران و اين معناي جبر و اختيار است. پس با اختياري كه داريم انتخاب مي‌كنيم و جبر خروجي آن انتخاب است كه ديگر دست ما نيست. پس ما اگر طمع كنيم، به دام مي‌افتيم ولي اصلاً خودمان نمي‌دانيم چيست و فكر مي‌كنيم تله‌اي در كار نيست. قريب به 99 درصد اختلافات افراد در دادگاه‌ها چه اختلافات مالي و چه غيرمالي، بين دوستان، اقوام و فاميل رخ مي‌دهد. شايد يك درصد مربوط به افراد غريبه باشد و همه آنها هم به خاطر بروز طمع در انسانهاست.
وقتي انسان مي‌خواهد به يك چيز مفت و ارزان برسد، طمع وارد عمل مي شود. شايد شنيده باشيد كه يك خانه يا زمين را به چند نفر مي‌فروشند، دليلش اين است كه آن زمين يا ملك به قيمت ارزانتر فروش رفته و شخص طمع مي‌كند كه يك ملك ارزان بخرد. ارزان‌تر بودن آن ملك نسبت به قيمت واقعي شخص را مطمع كرد تا به سمت خريد آن برود و در دام و تله مي‌افتد، تله‌اي كه آن فروشنده مهيا كرده بود و اين نكته خيلي ظريفي است.

طمع هميشه مالي نيست، نود درصد حسادت‌ها، كينه ها و ... در زندگي زناشويي شالوده اش طمع است. يك سري از تله‌ها را خودمان براي خودمان درست مي‌كنيم نه ديگران براي ما و آن زماني است كه به جايگاه و موقعيت طمع كنيم. اگر به جايگاه طمع كرديم، ديگر نمي‌توانيم يك نفر ديگر را در آن جايگاه ببينيم. مثلاً در جلسات اگر به سرلژيوني طمع كنيم، ديگر نمي‌خواهيم فرد ديگري سرلژيون شود. اين تله اي است كه خودمان براي خودمان درست مي‌كنيم نه اينكه ديگران براي ما درست كرده باشند و افتادن در اين تله، بسيار خطرناكتر از تله‌هايي است كه ديگران براي ما مي‌گسترانند.
وقتي بخواهيم برترين فرد مجموعه باشيم، يعني دچار طمع شده‌ايم و اين طمع ما را به سمت رذايل مي‌برد و دست به تخريب ديگران، جلوگيري از پيشرفت يكديگر، نديدن يك فرد ديگر و... مي‌زنيم و اينها همه تله‌هايي است كه براي خود درست مي‌كنيم و نهايتاً هم پاي ما در آن گير مي‌كند.
اگر به خوبي روي موضوع امروز تفكر كنيم، با دقت كردن در هر شرايطي مي‌توانيم تشخيص دهيم تله‌هايي كه ديگران در مسير زندگي‌ براي ما درست كرده‌اند، به واسطه طمع كردن خود ما بوده است. دليل اينكه ديگران مي‌توانند سر ما كلاه بگذارند به خاطر كوتاه بودن قد ماست. پس بايد قد خود را بلند كنيم كه ديگران نتوانند سر ما را كلاه بگذارند واين كوتاه قد بودن به خاطر طمع ماست و ما را در دام مي‌اندازد. ولي با به دام افتادن ديگران را مقصر و كلاهبردار خطاب مي‌كنيم در صورتي كه بايد بفهميم طمع خود ما باعث اين اتفاقات شده است.
طمع براي به دست آوردن درآمد و پول بيشتر ما را به تله مي‌اندازد و كلاهبرداران به خوبي از اين حس طمعكاري انسان سوءاستفاده مي‌كنند. دوستي تعريف مي‌كرد كه يك نفر به درمغازه‌اش رفته و يك خريد زياد انجام داده و همه را يكجا نقد پرداخت كرده است. وقتي آن شخص براي بار دوم به مغازه‌اش رفته و خريدها را انجام داده، تقاضا كرده كه بعداً پولش را بياورد و صاحب مغازه هم به خاطر طمع و به خيال اينكه او خوش حساب است به او اعتماد كرده و اجناس را در اختيارش قرار داده تا او بعداً بپردازد و همين باعث شد كه سرش كلاه برود. براي همين گفته مي‌شود گول ظاهر افراد را نخوريد. پرداخت كردن هزينه خريد، تعبير به خوب بودن نشود. بار اول هم كه هزينه اجناس خريداري شده‌اش را پرداخته كار خوبي نكرده، وظيفه‌اش را انجام داده است. خيلي مواقع اصلاً نمي‌دانيم طمع داريم و در قالب محبت، انسانيت و... مي‌آيد. در صورتي كه داشتن طمع ماست كه كلاهبرداران را وادار به دروغ و تله گذاشتن براي ما مي‌كند.
در تله افتادن و دست و پا زدن، جبري است كه به واسطه اختيار در طمع كردن براي ما رخ داده است و بيرون آمدن از آن هم جبر است و دست ما نيست. البته خداوند براي بيرون آمدن از اين تله به ما كمك مي‌كند، كمااينكه براي خيلي از ما اين اتفاق افتاده است. اختيار اين بود كه طمع نكنيم ولي كرديم، جبر آن است كه تاوان آن را پس بدهيم ولي چون نمي‌پذيريم كه بايد تاوانش را بدهيم، تلاش بيهوده مي‌كنيم. چقدر افرادي بودند كه خانه و زندگي خود را فروختند و در بورس كه در همه جاي دنيا نوسان دارد و در كشور ما بيشتر، به طمع سود بيشتر، سرمايه‌گذاري كردند و بعد هم شكست خوردند. اين شكست و از دست دادن خانه و زندگي، حاصل طمع بوده است.
ما به اختيار خود در جلسات شركت كرديم و نتيجه‌اش رسيدن به آرامش بود كه بر ما جبر شد. آيا به نظرتان اگر اينجا نمي‌آمديم اين آرامش را داشتيم؟ خيلي‌ها پول‌هاي هنگفت و زيادي خرج مي‌كنند و برنامه‌ريزي مي‌كنند تا به اين آرامش برسند ولي نمي‌رسند، زيرا نمي‌دانند چه چيزي را انتخاب مي‌كنند و براي چه مي‌آيند؟ فقط از كسي شنيده‌اند فلان جا خوب است. براي همين است كه اينجا تأكيد مي‌شود اگر مي‌خواهيد بياييد با فكر بياييد، خودتان آمدن به اينجا را انتخاب كنيد نه با حرف اين و آن و اگر كسي با انتخاب خودش و با پاي خودش بيايد، به رهايي و درنتيجه به آرامش مي‌رسد ولي كساني كه به خاطر حرفي كه ديگران راجع به اينجا مي‌زنند، آمده باشند هيچ گاه به رهايي و آرامش نمي‌رسند.
خيلي ها مي‌خواهند كمك كنند ولي يك لحظه طمع مي كنيم.
نوع نگاه خودمان باعث مي‌شود بخواهيم از محيط پيرامونمان استفاده كنيم يا سوءاستفاده؟ استفاده كردن از چيزي بد نيست، ولي هر جا سوءاستفاده پيش آمد بدانيم پشت آن طمع بوده است. يعني نيرو و حسي كه ما را به سمت آن خواسته هدايت مي‌كند، نيرويي است كه از طمع قدرت مي‌گيرد.
اگر منطقي باشيم و هر چيزي را در جايگاه خودش خوب ببينيم، هيچ گاه افسوس چيزي را كه نخريديم يا كاري را كه انجام نداديم نمي‌خوريم. خيلي‌ها مدام در حال گفتن اين هستند كه اي كاش چند سال پيش آن زمين يا آن ماشين يا آن خانه و... را خريده بودم، هميشه در حسرت آنها هستند، اين اوج طمعكار بودن را مي‌رساند. اينها همان سيگنال‌هايي است كه به ما هشدار مي‌دهد ما طمعكاريم. در صورتي كه اگر آن موقع نخريديم، قرار نبوده با آن پول چيزي خريداري شود. زيرا ما نمي‌دانيم، شايد اگر آن چيز را مي‌خريديم براي ما مشكل‌ساز مي‌شد و يا مجبور مي‌شديم پولي كه نمي‌دانيم از چه راهي است براي خريد خرج كنيم.
مسئولين ساختمان سروج، هر پولي را براي كمك به ساخت اينجا قبول نمي‌كنند، بايد از بعضي از پولها بترسيم. اخيراً يك نفر مي‌خواست كمك كند و بعد در ادامه گفت كسي از خانواده ما متوجه نشود، به محض اينكه اين حرف را زد، من از گرفتن پول امتناع كردم، زيرا گفتم اين حق زن و بچه شماست و اگر قرار است آنها متوجه نشوند براي ما اشكال دارد و در شفايي كه قرار است در اينجا انجام شود، خدشه وارد مي‌شود. قرار نيست چون در حال ساختن ساختمان هستيم هر پولي را قبول كنيم. مي‌توانيم ساخت و ساز را متوقف كنيم و بعد كه گشايشي شد، ادامه دهيم. اما اگر طمع كنيم اين كار را نمي‌كنيم. ما حتي نبايد از كساني كه مي‌دانيم به محض گفتن ما كمك مي‌كنند، سوءاستفاده كنيم، هر جا سوءاستفاده آمد بدانيم پشت آن طمع است و آنگاه آن طمع است كه ما را هدايت مي‌كند و به ما خط مي‌دهد.
يكي ديگر از تله‌هايي كه ما در آن مي‌افتيم نياز به ديده شدن و تأييد شدن است. در جشن تولدهايي كه براي عزيزان گرفته مي‌شد، كادوها را يكجا به من مي‌دادند. اين خودش يك تله بود ولي شخص خودش نمي‌دانست. اينكه همانجا كادوهاي جمع‌آوري شده به دست من داده مي‌شد تا براي ساختمان خرج شود، يعني شخص از خودش نمي‌خواهد گذشت كند، از چيزي كه ديگران داده‌اند، گذشت مي‌كند. در صورتي كه مي‌توانستند آن پول را بردارند و بعد هر موقع خواستند به حساب ساختمان واريز كنند. اين تله‌اي بود كه نمي‌دانستيم پشت آن طمع بوده است. طمع به ديده شدن توسطاستاد راهنما و يا ديگران تا ببينند ما كادوي خود را بخشيديم. اگر طمع به ديده شدن نداشته باشيم هيچ دليلي ندارد كاري كه مي‌كنيم بخواهيم كسي ببيند.
اهل شكايت بودن خودبه خود طمع را توليد مي‌كند. افراد شاكي از صبح دنبال بهانه هستند تا اعتراض كنند و زماني كه طمع زياد شد، انسان به حسرت مي‌رسد. حتي از نوع غذا خوردن يك نفر كه با ولع است مي‌توان به طمع و آز آن فرد پي برد چون حتي طمع در اين چيزها هم مي‌تواند مؤثر باشد.
يكي از مصاديق طمع جايگاهي، طمع كردن به جايگاه در جلسه است. بعضي افراد را به جايگاه سرلژيوني، راهنمايي، استادي و يا استادي لژيون و... در جلسه منصوب مي‌كنند، تا زماني كه جايگاه را از او نگيرند، چون طمع ارضاء مي‌شود خوشحال است و سوءظن پيش نمي‌آيد، ولي بعد كه از او مي خواهند آن جايگاه را نداشته باشد، به هم مي‌ريزد. اين به هم ريختگي نشانه طمع داشتن به جايگاهي است كه دارد و براي همين نسبت به ديگران سوءظن پيدا مي‌كند و پشت آن حس تنفر، مقايسه و حسادت مي‌آيد. اين يك تله است كه براي خود ساخته‌ايم و ما را تا ناكجاآباد مي‌برد و براي همين در جلسات جايگاه را از شخص مي‌گيرند تا طمع جايگاهي از او گرفته شود.

خيلي از مصرف‌كنندگان بر اثر طمع، زندگي و موقعيت خود را از دست دادند. در درمان اعتياد هم كسي كه طمع دارد مي‌آيد ولي نمي‌پذيرد. براي همين گفته مي‌شود تازه‌واردين بايد گوش دهند، زيرا تفكر افيوني يا همان اژدهاي هزارسر ذهن براي آنها تصميم مي‌گيرد. مسافر بايد ياد بگيرد روي يك كار تمركز كند، راهش را پيدا كند و برود. اين خيلي سخت است. همين طور براي همسفران. وقتي به يك كار مشغولند،‌ مثلاً موقع ظرف شستن يا غذا پختن، ذهن آنها را به هزار جاي ديگر مي‌برد و دست خودشان هم نيست چون نمي‌شناسند و احتمال دارد با او بروند، ولي اگر شناخته شد، متوجه مي‌شوند كه نبايد تن به تله‌هايي كه ديگران برايشان درست كرده‌اند و يا تله‌هايي كه خودشان با دست خودشان براي خودشان درست مي‌كنند، بدهند.
هستي از تضاد درست شده است، خوبي وبدي، زشتي و زيبايي، روشنايي و تاريكي. در وجود انسان هم خير محض و شر محض است و بستگي به نگاه ما دارد كه به كدام سمت برويم و خداوند يا همان نيروي مطلق هم در اين راستا كمك مي‌كند اگر به سمت نيروهاي مثبت و خير برويم، در آن سمت ما را كمك مي‌كند و اگر به سمت نيروهاي منفي هم برويم ما را كمك و ياري مي‌كند.

آدم عاقل بايد تفكر كند، اكثر اشتباهات ما از اين است كه آنجا كه بايد فكر كنيم، احساسي عمل مي‌كنيم و زماني كه بايد احساسي عمل كنيم، فكر مي‌كنيم. پس تفكر زماني است كه عقل ما به كار افتاده باشد و در فضاي عقلاني مسائل را بسنجيم و ارزيابي كنيم.
هميشه به اين معتقد بودم و بارها گفته‌ام طمع مولد تله است. تله‌هايي كه در آن مي‌افتيم نمايانگر اين است كه طمع براي ما تصميم مي‌گيرد كه كدام تله را انتخاب كنيم و در كدام تله بيفتيم.

دوستاني كه در اين خصوص مشاركت نمودند:
مسافران: جلال- حسين ابراهيمي- عليرضا ر- مظاهر-
همسفران: ابراهيمي- كشاورز- نوروزي- غلامي- زيلايي-

مسئول نظم اين كارگاه آموزشي:
مسافر سفر دوم عليرضا

tamaa1

دیدگاه‌ها

0 #4 رابطه بین طمع و تلهمسافر نصرالله 1400-03-13 23:31
با تشکر از استاد که موضوع را به خوبی باز کردند
0 #3 رابطه بین طمع و تلهعلیرضا م 1400-03-13 22:38
عزت ز قناعت است و خواری ز طمع
با عزت خود بساز خواری مطلب
باباافضل کاشانی
دریافتم که وادی دوم یا وادی عزت نفس را با کمرنگ کردن طمعهایم میتوانم کاربردی کنم.
هميشه قدردان تفکرسروج خواهم بود.
0 #2 رابطه بین طمع و تلهمسافر حسن 1400-03-12 21:58
با تشکر از استاد کمیته آموزش و مسئول سایت
0 #1 پاسخ: رابطه بين طمع و تلههمسفر سید محسنی 1400-03-12 12:50
با عرض سلام وخداقوت، این دستور جلسه که استاد به خوبی باز کردن. با تشکر فراوان از کمیته آموزش و سایت

Comments are now closed for this entry

آخرین اخبار

ورزش سروج

  • ورزش جمعه بیست و چهارم دی
    اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری   روز جمعه مورخ 1400/10/24 ساعت 7:30 لغایت...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه هفدهم دی
    اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری   روز جمعه مورخ 1400/10/17 ساعت 7:30 لغایت...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه دهم دی
      اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری   روز جمعه مورخ 1400/10/10 ساعت 7:30 لغایت...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه سوم دی
      برنده کسی نیست که هرگز شکست نخورده است، بلکه کسی است که هرگز جا نزده!   روز جمعه مورخ 1400/10/3 ساعت 7:30 لغایت 10 صبح دوستان مسافر و همسفر، در محل...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه بیست و ششم آذر
    اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری   روز جمعه مورخ 1400/9/26 ساعت 7:30 لغایت...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه نوزدهم آذر
    اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری     روز جمعه مورخ 1400/9/19 ساعت 7:30 لغایت...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه دوازدهم آذر
    اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری   روز جمعه مورخ 1400/9/12 ساعت 7:30 لغایت...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه پنجم آذر
    اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری   روز جمعه مورخ 1400/9/5 ساعت 7 صبح...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه بیست و هشتم آبان
    اگر امروز وقت برای ورزش نگذارید در آینده وقت زیادی برای بیماری خواهید گذاشت انتخاب با خودمان است: ورزش و سلامتی یا تنبلی و بیماری   روز جمعه مورخ 1400/8/28 ساعت 7 صبح...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه بیست و یکم آبان
    رسیدن به قله پیروزی آسان است، به شرط اینکه راه رسیدن به قله را بشناسی و توانش را هم داشته باشی.   روز جمعه مورخ 1400/8/21 ساعت 7 صبح دوستان...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه چهاردهم آبان
    تفاوت بین افراد عادی و افراد موفق در چگونگی نگرش آنها به شکست است شکست فرصتی است برای شروع دوباره با هوشیاری بیشتر   روز جمعه مورخ 1400/8/14 ساعت 7 صبح...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه هفتم آبان ماه
    برای شاد بودن، نیازی به تأیید دیگران نداری   روز جمعه مورخ 1400/8/7 ساعت 7 صبح دوستان مسافر و همسفر،  در محل پارک فدک، مقر ورزشی سروج گرد هم جمع...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه سی ام مهر
    برای اینکه نتایج مطلوبی داشته باشی این تو هستی که باید تغییر کنی نخواه که مسایل آسان تر شوند تلاش کن که تو توانمندتر شوی   روز جمعه مورخ 1400/7/30...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه بیست و سوم مهر
      روز جمعه مورخ 1400/7/24 ساعت 7 صبح دوستان مسافر و همسفر،  در محل پارک فدک، مقر ورزشی سروج گرد هم جمع شدند و به ورزشهای دسته جمعی پرداختند.   هدف...

    ادامه مطلب...

  • ورزش جمعه شانزدهم مهر
    بهترين منظره بعد از سخت‌ترين صعود است با انگيزه پيش به سوي صعود...   روز جمعه مورخ 1400/7/16 ساعت 7 صبح دوستان مسافر و همسفر،  در محل پارک فدک، مقر ورزشی...

    ادامه مطلب...